Hvad er Call to Action?

Call to Action © Erik Back 2013

Call to Action © Erik Back 2013

Call to Action er et nyt begreb der har vundet stærkt frem de seneste år. Call to action er en fagterm der mest bruges på hjemmesider, men den er både anvendelig og vigtig i en lang række situationer der ikke nødvendigvis er online.

Call to action = opfordring til handling

På dansk ville call to action nok bedst kunne oversættes til opfordring til handling. Alle der har prøvet at etablere en forretning der primært drives på internettet ved, at en call to action er et af de vigtigste elementer for overhovedet at få en potentiel kunde til at tage et skridt i retningen af et køb.

Hvad vil du have folk til at gøre?

Uanset hvad du laver af tiltag i din fysiske forretning eller online, så tænk grundigt over hvorfor du gør det. Find ud af hvad det er du ønsker at folk skal gøre. Når du leverer et budskab, så må det være fordi du har et mål med at levere budskabet; gør dig helt klart hvad det er du vil opnå og vis dine potentielle kunder vejen.

Jeg har en baggrund i detailhandelen; det er en hård branche med stor konkurrence, især fra webshops. Når du træder ind i en butik er der et hav af call to actions. Fx bliver du budt velkommen af en sælger (vidste du at ordet ‘velkommen’ øger omsætningen med op til 30 %?); der står priser på varerne – varer uden pris sælger næsten ikke, for de kræver at kunden må tage initiativ til at spørge efter prisen. Ved kassen er der altid fristende tilbud af varer der har god avance og som er svære at sige nej til – de står allerede på disken ved siden af dét du vil købe.

Hvis du vil have folk til at gøre noget, uanset hvad, så er du nødt til at gøre det tydeligt hvad det er. Derefter skal du gøre det nemt for kunden at tage det næste skridt.

Din hjemmeside

På sidste netværksmøde i EN13 delte Dennis Cassøe fra Be The Professional, ud af sine guldkorn om professionelle hjemmesider. Ifølge Dennis skal alle sider have en call to action. Kunden skal guides til dét du ønsker uanset hvor på hjemmesiden kunden kommer ind. Det er sjældent at kunden ser forsiden som det første; oftest kommer besøgende via Google ind på en af dine undersider.

Rune Breinholt fra BreinholtAndersen, har skrevet en artikel i sin blog hvor han giver gode eksempler på effektive call to action knapper til hjemmesiden.

Din elevatortale

Du har nok ikke tænkt over det, men din elevatortale bør altid indeholde en call to action – hvorfor skulle du ellers lave den? En super effektiv elevatortale er på max syv ord, er målrettet dén der lytter og indeholder en call to action.

Eksempler på call to action i din elevatortale:

  • Bed om visitkort (derved opfordrer du til at lytteren gør det samme)
  • Tilbyd at sende info på email
  • Aftal et tidspunkt for en kop kaffe og en uforpligtende snak

Læs også denne artikel om de syv største fejl der begås i elevatortaler.

Kunne du tænke dig at vide mere om Call to Action, så tilbyder jeg en times gratis business coaching.

Om Erik Back

Business coach; netværker; træner. Mit mål er at levere mere værdi og bygge et stærkt fundament. Min familie og jeg bor i øgaderne i Aarhus.

Hvad nu?

Business coaching

Hvis du ikke lige er sikker på hvordan du skal gøre, eller føler at du kunne bruge lidt hjælp, så kan du altid få mig som din personlige business coach. Du kan starte med at booke et gratis møde.

Skriv en kommentar

Hvis du har et spørgsmål eller en bemærkning til indlægget, så skriv en kommentar. Jeg bestræber mig på at besvare alle kommentarer - også selvom det skulle tage et par dage.


Skriv kommentar

*